Skip to content
asiakastarina

Cupori - Kestävä kehitys kilpailueduksi

Kasvuhubin missio WIP

Cupori on johtava kuparisten LV-asennusputkien toimittaja Pohjoismaissa ja yksi suurimmista teollisuusputkien toimittajista Euroopassa. Cupori tunnetaan kestävästi kasvavana yrityksenä, joka kehittää toimintaansa vastuullisesti. Tuotanto ja pääkonttori sijaitsevat Porissa.

Miksi lähditte hankkeeseen, Toimitusjohtaja Jaakko Heikkilä?
“Syy yhteistyön aloittamiseen oli tarve muuttaa fundamentaalisti Cuporin myyntitoimintaa ja -kulttuuria. Myynnin toiminta ja tulokset eivät tukeneet riittävästi yrityksen kasvutavoitteita, ja tarvitsimme nopean tavan saada modernin ja strukturoidun myyntitoiminnan osaajan tukea.”

Projektin alkuun teimme nykytila-analyysin, jossa kaupalliset toiminnot arvioitiin 10 eri mittauspisteestä ja haastattelujen perusteella saimme kullekin mittarille arvot asteikolle 1-5. Sen jälkeen oli helppo kohdistaa toimenpiteet tärkeimpiin kohteisiin.

Projektin aikana rakensimme yhdessä Cuporille uuden kasvua ja kilpailuetua luovan konseptin Cupori Nextin. Siinä nostetaan perinteisten myyntiargumenttien rinnalle uusi kilpailuetu eli merkittävästi alempi hiilijalanjälki kilpailijoihin nähden, joka pohjautuu ainutlaatuiseen materiaalin sivuvirtojen hyödyntämiseen Porin teollisuuspuistossa. Kestävän kehityksen ja hiilineutraalin toiminnan merkitys on isossa roolissa myös EU:n “Green deal” -ohjelmassa ja se mahdollistaa uudenlaisten asiakassuhteiden ja kumppanuuksien muodostumisen Euroopassa. 




 

Laadimme myös Cupori Nextia tukevan näkemyksellisen myyntimallin, joka koulutettiin asiakasrajapinnassa työskenteleville henkilöille. Liiketoimintamalli implementoitiin Hubspot CRM-järjestelmään, jolla tuetaan myyntiä ja asiakaspalvelua Cupori Nextin käyttöönotossa.

Miten yhteistyö sujui?
“Yhteistyö sujui mallikkaasti. Kaupallinen toiminta oli yrityksen historiaan peilaten seisahtunut perinteisiin toimintatapoihin. Projektin aikana sekä sisäistimme uusia ajatuksia ja toimintamalleja, että kykenimme ajamaan niitä sisään vuosisopimuskampanjan yhteydessä. Oma ymmärryksemme myynnin ja markkinoinnin sisällöistä ja strukturoiduista toimintatavoista kasvoi huomattavasti.”

Miten tavoitteet ovat toteutuneet?
“Pysyvän muutoksen aikaansaaminen osoittautui haasteelliseksi lyhyen projektin aikana, koska ihmisten oppimiskyky ja varsinkin asenteet vaativat kypsyttelyä. 
Pääsimme kuitenkin projektin aikana kokonaan uudelle tielle myynnin kehittämisessä ja näkemyksellisyydessä. Projektin päätteeksi taloon rekrytoitiin uusi kaupallinen johtaja, jonka
ajatukset monessa suhteessa olivat yhtenevät itsellemme kasvaneiden ajatusten
kanssa. Olemme vakuuttuneita siitä, että edelleen kehittämämme kaupalliset tavat toimia tukevat yhtiötä sen tiellä kohti kannattavaa tulevaisuutta.”