Myynnin suunnittelussa huomataan usein nykyasiakkaiden tuovan liikevaihdosta yli 80%. Kun lukuun liitetään myynnin kustannus, vaikutus liiketoiminnan kannattavuuteen näyttää vieläkin suuremmalta. Siksi nykyasiakkaiden hoitoon kannattaa kiinnittää huomiota.
Asiantuntijat soveltuvat erinomaisesti asiakasvastaaviksi, kunhan heitä tuetaan noudattamaan asiakashoidon hyviä käytäntöjä. Alla 5 pointtia nykyasiakkaiden hoitoon St. Gallenin yliopiston mallia mukaillen:
Mielestäni yllämainitut myynnilliset aktiviteetit hoituvat hyvinkin luontaisesti monelta asiantuntijalta, mutta osaamisalueena asiakashoidon toimintamallit saattavat olla asiantuntijalle vieraita. Toisaalta asiakassuhteen joskus “pehmeiksi” koettujen tehtävien hoitaminen meinaa välillä jäädä “kovan” asian jalkoihin.
Jää siis myyntijohdon vastuulle viilata toimintatavat sekä kouluttaa, sparrata tukea asiantuntijoita toteuttamaan suunnitellut toimenpiteet. Asiantuntijoiden käyttäminen asiakashoidossa asettaa näin myyntijohdolle kovempia vaatimuksia kuin kokeneiden account managerien käyttö.