Skip to content
All posts

Tiedolla johtaminen myynnissä OSA 7/7 - Valheellinen hallinnan tunne

Kun yritys on saanut vihdoin CRM:n kohtuu laajuudella asennetua, raportteja ja dashboardeja on syntynyt aika suuri määrä. Kun tietoa on paljon ja eri näkökulmissa, niin myyntipalaverissa saatetaan helposti vaan päätyä katselmoimaan eri raportteja. Pahimmillaan tästä syntyy valheellinen hallinnan tunne. Pelkkä tieto ei kuitenkaan ole hallintaa.

Hallinta syntyy, kun tietoa käytetään päätöksenteon perustana. Tämä on tiedolla johtamisen inhimillinen osuus, koska tiedon käyttäminen jää myyntijohtajan vastuulle. On hyvin paljon persoonasta ja taustasta kiinni, johtaako myyntijohtaja tiedolla vai käyttääkö hän enemmän keskusteluja ja kokemustaan. Kun yritys päättää siirtyä tiedolla johtamisen maailmaan, myös johtamista täytyy uudistaa. Yleensä tämä tarkoittaa tietoon pohjautuvaa valmentavaa johtamista.

Vaikka tietoa voi syntyä ajan myötä liikaa ähkyyn saakka, mutta alkuun voi tuntua, että tietoa on liian vähän. CRM kannattaa kuitenkin rakentaa tulevaisuutta varten niin, että tietomäärää voidaan asteittain lisätä sitä mukaan, kun uudenlaista johtamista otetaan käyttöön. Kun pohja on kunnolla rakennettu, sen päälle voidaan rakentaa sujuvasti hieno kasvutarina ilman, että täytyy kesken kaiken ryhtyä järjestelmän vaihtoon.

Kun järjestelmää rakennetaan “liikkuvaan maaliin”, niin fiksu, myynnin johtamiseen erikoistunut kumppani on hyvä tuki kasvupolulla

Lue lisää “ Tiedolla Johtaminen Myynnissä” -oppaastamme.

.

 

Lataa oppaamme tiedolla johtamiseen myynnissä